Att ta hjälp av en Personlig Tränare kan ha många fördelar förutom att det idag anses som trendigt och modernt att ha sin egen Personlig Tränare. Under de senaste åren har träning och hälsa blivit otroligt populärt i Sverige men även andra länder runt om i världen. Fler och fler drar sig till gymmet, vi blir påverkade av media och av våra nära och kära som utmanar oss till att träna mer. Det är en väldigt positiv trend som vi ser med att fler och fler rör på sig mer och äter mer hälsosamt. Men det finns många där ute som år efter år misslyckas med sina mål och aldrig lyckas hålla sina nyårslöften. Varför är det egentligen så svårt att nå sina mål? Är det kanske dags att ta hjälp av en Personlig Tränare för att du ska lyckas nå ditt mål? Kanske behöver du hjälp för att sätta upp ett kostprogram och träningsprogram som fungerar just för dig och dina mål?

6 tips för hur du ska nå dina mål med hjälp av en Personlig Tränare

Work Personal Trainer

1. Sätt upp ett realistiskt mål

För det första är det viktigt att ha ett realistiskt mål med träningen. Kanske har du tidigare satt för höga mål som har varit helt orimliga för dig? Du kanske behöver sätta ett lite lägre mål som är realistiskt för dig. Det är dock inte alltid helt enkelt att sätta mål och att veta vad som är realistiskt och inte. Om du känner dig väldigt osäker på hur du sätter upp mål och vad som faktiskt är realistiskt för dig så ta kontakt med en Personlig Tränare som kan vägleda dig så att du har något konkret att jobba mot. En personlig tränare kan också hjälpa dig med skräddarsytt kostprogram och träningsprogram för att säkerställa att du når ditt mål.

2. Fokusera på det viktigaste målet

Ofta så vill man kanske lite för mycket och man vill båda ner i vikt, öka i muskelmassa och springa 1 mil på en viss tid. Men till en viss gräns måste man inse sina begränsningar och välja en sak som är viktigast. Vad är viktigast för dig just nu? Vilket mål längtar du mest efter att klara? Börja med det viktigaste målet och när du har klarat det så bygger du på med fler mål framöver. Det är svårt att lyckas med allt på en gång. Ha tålamod när det kommer till kost och träning.

3. Vad finns det för eventuella hinder?

När man jobbar mot ett mål är det viktigt att tänka ut eventuella hinder som kan uppstå vägen mot målet. Det kan vara allt från resor med jobbet, semester, födelsedager, man kan bli sjuk eller skadad under en period. När man har funderat lite på eventuella hinder är det viktigt att tänka på hur man ska arbeta runt dessa hinder och hur det kan påverka målet. Det viktigaste är att man lär sig arbeta runt olika hinder på bästa möjliga sätt. Oavsett om det är en resa med jobbet eller en skada så finns det alltid saker man kan tänka på.

https://www.youtube.com/watch?v=7tGtkvxuwQs

4. Sätt upp delmål

Att sätta upp mindre delmål under resans gång kan vara väldigt viktigt och framförallt motiverande. Att klara mål oavsett om det är hela målet eller mindre delmål så är det alltid motiverande för oss människor när vi gör något bra. Därför rekommenderar jag verkligen att man sätter upp mindre delmål som man kan klara inom ganska kort tid för att hålla motivationen uppe. Här är det också viktigt att tänka realistiskt och sätta upp mindre mål.

5. Ta hjälp av en Personlig Tränare eller Kostrådgivare

Om du verkligen har försökt flera gånger att nå ditt mål men inte lyckats så kanske det är dags att ta lite extra hjälp? Kanske är det något du gör fel som är enkelt att rätta till? Om du har försökt flera gånger men misslyckats så vad säger att du kommer lyckas den här gången om du fortsätter att försöka på egen hand? Det finns gott om duktiga Personliga Tränare som kan hjälpa dig med både kostprogram och träningsprogram.

6. Träna det du tycker är kul och trivs med

Att träna ska vara kul och ingenting som man oroar sig för att göra. Det ska vara kul att gå till gymmet eller vad du nu väljer att träna. Om du inte tycker det du tränar är kul så föreslår jag att du provar något annat. För med en gång du hittar något som du verkligen trivs med och tycker är roligt så kommer resultaten som en beställning i posten.